Vážené kolegyne, vážení kolegovia

v spolupráci so Žilinskou univerzitou v Žiline organizuje občianske združenie EuroPolicy workshop venovaný téme udržateľnej dopravy. Workshop je určený pre študentov / študentky a mladých ľudí vo veku do 30 rokov. Podujatie sa uskutoční 4. mája 2022 online formou.

Cieľom workshopu je nájsť inovatívne riešenie pre podporu environmentálne udržateľnej dopravy v mestách, s využitím technologických inovácií (elektromobilita, vodíkové pohony), sociálnych inovácií (odklon od osobnej automobilovej dopravy k udržateľným alternatívam), organizačných inovácií (udržateľná doprava v mestskom plánovaní a rozvoji), aj inovatívnych podnikateľských modelov (car-sharingové schémy a pod.).

Projekty na podporu zelenej transformácie dopravy by mali znížiť celkové environmentálne vplyvy dopravy (najmä emisie skleníkových plynov, ale aj znečistenie pevnými časticami, hlukom a pod.), berúc do úvahy potreby užívateľov a finančnú udržateľnosť projektov.

-REGISTRÁCIA-

Kto sa môže zapojiť?

Hľadáme 3- až 4-členné tímy študentov. Účasť na workshope je bezplatná.

Prečo by ste sa mali zapojiť?

Najlepšie tímy môžu vyhrať hodnotné ceny a pozvánku na finálne podujatie v Bratislave. Členovia víťazného tímu budú odmenení predplatným na Curiosity Stream, poukážkami do kníhkupectva Martinus a vecnými cenami od Kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku. Súčasťou workshopu budú prednášky, na ktorých experti účastníkom priblížia hlavné výzvy v oblasti udržateľnej mestskej dopravy a tréningy zručností pri príprave projektov a ich prezentácií. Každý tím bude mať k dispozícii mentorov, ktorí s nimi budú nápady konzultovať.

Kedy?

  1. máj 2022 v čase 09:00 do 16:00

Program podujatia

9.00 – 9.10 | Otvorenie, predstavenie témy a mentorov

9.10 – 9.40 | Úvodné prednášky, predstavenie špecifických problémov

  • Ing. arch. Martin Jerguš, zástupca hlavného architekta mesta Košice [Zníženie hustoty súkromnej automobilovej dopravy v mestách]
  • Radoslav Mizera, spoluzakladateľ a viceprezident, SOLVED [Zelené inovácie v mobilite]

9.40 – 10.00 | Martin Veselý, CIVITTA [Design thinking]

10.00 – 10.15 | Priestor pre otázky, rozdelenie do Breakout Rooms

10.15 – 15.30 | Samostatná práca tímov, konzultácie s mentormi

15.30 – 16.00 | Prezentácie tímov

Popis výzvy

Hlavným cieľom projektov je zníženie celkových environmentálnych vplyvov dopravy v mestách (najmä emisie skleníkových plynov, ale aj znečistenie pevnými časticami, hlukom a pod.), berúc do úvahy potreby užívateľov a finančnú udržateľnosť projektov. Projekty sa môžu zamerať na:

– využitie technologických inovácií (alternatívne pohony, digitálne technológie a pod.) pre zelenšiu dopravu
– sociálne inovácie podporujúce udržateľnú dopravu v mestách (alternatívy v osobnej automobilovej doprave, zmena preferencií užívateľov a pod.)
– organizačné inovácie (zohľadňovanie udržateľnosti dopravy v mestskom plánovaní, zapojenie občanov do zelenej transformácie dopravy a pod.)
– inovatívne podnikateľské modely (car-sharing, mobilita ako služba a pod.)

Hľadanie inovatívnych riešení by pri tom mali vychádzať z troch hlavných princípov:

  • Závažnosť (prioritizácia problému)
  • Efektivita (ako veľmi pomôže dané riešenie)
  • Realizovateľnosť (možnosť riešenie uskutočniť)

Príklady inovatívnych projektov:

  • motivovanie majiteľov budov / investorov, aby súčasťou stavby / rekonštrukcie bola aj infraštruktúra pre udržateľnú dopravu, vrátane alternatív k osobným automobilom
  • úpravy existujúcej dopravnej infraštruktúry pre potreby udržateľnej mobility
  • zber a využitie existujúcich dát pre lepšiu organizáciu dopravy, dopravné plánovanie a pod., s dôrazom na udržateľnú dopravu
  • motivačné programy pre zamestnancov / obyvateľov pre uprednostňovanie udržateľnej dopravy
  • podnikateľské modely postavené na myšlienke dopravy ako služby (napr. zdieľané vlastníctvo)

Problémy, na ktoré výzva reaguje:

  • Osobná automobilová doprava je dôležitým emitentom skleníkových plynov – je jedným z mála sektorov, v ktorých emisie v absolútnom vyjadrení rastú. Dôležitá časť tejto dopravy pripadá na mestá, kde spôsobuje aj ďalšie environmentálne, ekonomické a zdravotné problémy: dopravné zápchy, rastúce náklady na budovanie infraštruktúry pre osobné autá, znečistenie hlukom a pevnými časticami, a pod.
  • Zelenú transformáciu dopravy často brzdí chýbajúca či nevhodná infraštruktúra. Jej prebudovanie si vyžiada náklady, pomôcť mu však môže dobré mestské plánovanie, či inovatívne prístupy k využívaniu existujúcej infraštruktúry.
  • V transformácii dopravy hrá dôležitú úlohu „veľká“ (národná, európska) politika. Mnoho vecí je však možné riešiť aj na komunálnej úrovni, od podpory budovania infraštruktúry, cez organizáciu dopravy, podporu verejnej dopravy a pod. Dôležitá je však koordinácia opatrení na rôznych úrovniach a vzájomné informovanie sa.
  • Zelená transformácia dopravy vyžaduje zmeny, ktoré zasahujú do bežného života obyvateľov, fungovania firiem a inštitúcií. Efektívne využitie dát môže znížiť náklady zmien aj neochotu zmeny prijímať. Nie vždy však dáta existujú a ak aj áno, problémom môže byť spôsob ich zberu a uchovávania, ktorý komplikuje využitie.
  • Osobná automobilová doprava je v mnohých prípadoch neekologická a ako spôsob mestskej dopravy neefektívna. Je však súčasťou „statusovej spotreby“. Ako je možné ľudí motivovať ku kultúrnej zmene?

-REGISTRÁCIA-

Ďakujem pekne a pozdravujem,

 

Adam Bajla | Production Team

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. | +421 904 352 538

FACEBOOK | TWITTER | INSTAGRAM

© 2024 Strojnícka fakulta. Všetky práva vyhradené.